پيکربندی IIS با رعايت مسائل امنيتی ( بخش سوم )
دهلران پی سی
سایت جامع علمی ,آموزشی,فرهنگی و تفریحی

روش های کنترل دستيابی 
اولين سطح
ايمنی در مدل امنيتی IIS ، امکان دستيابی به سرويس دهنده وب بر اساس آدرس های IP و يا Internet Domain Name  مربوط به درخواست های  سرويس گيرندگان است. در اين راستا می توان ، آدرس های  IP و يا اسامی  ماشين هائی خاص را مشخص ،  تا زمينه دستيابی آنان به سرويس دهنده وب فراهم و يا امکان دستيابی از آنان سلب گردد. در زمان دريافت هر يک از بسته های  اطلاعاتی ، آدرس IP و يا نام آنان با توجه به پيکربندی انجام شده در   بخش "IP address and Domain name Restrictions " ،  بررسی  و بر اساس سياست های تعريف شده ، عکس العمل لازم ارائه خواهد شد . ( گزينه فوق در بخش Directory Security Tab مربوط به جعبه محاوره ای خصلت های سرويس www ، وجود دارد ). زمانيکه از آدرس های IP بمنظور کنترل دستيابی استفاده می گردد ، برخی از سرويس گيرندگان وب ، ممکن است از طريق يک سرويس دهنده Proxy و يا فايروال ، به سرويس دهنده وب دستيابی پيدا می نمايند، در چنين شرايطی آدرس های IP  بسته های اطلاعاتی دريافتی برای سرويس دهنده Proxy و يا فايروال ، ارسال خواهند شد .
بمنظور پياده سازی برخی از روش های  کنترل دستيابی به سرويس دهنده وب ، می توان  از تکنولوژی هائی نظير
SSL)Secure Sockets Layer) و امضاء الکترونيکی ، نيز استفاده کرد . SSL ، يک کانال ارتباطی  نقطه به نقطه خصوصی ، يکپارچه و معتبر را ايجاد می نمايد . از
امضاء الکترونيکی ، بمنظور بررسی هويت  يک کاربر و يا يک سرويس دهنده و يا سرويس دهندگان وب و مرورگرها بمنظور معتبر سازی دوسويه ( متقابل ) ، تضمين صحت در ارسال صفحات و  يکپارچگی اطلاعات موجود در آنها ، استفاده می گردد .

شناسائی و تائيد 
بمنظور شناسائی و تائيد کاربران ، می توان از چهار گزينه موجود در
IIS  استفاده کرد .

  • Anonymouse Access  . روش فوق ، متداولترين گزينه برای دستيابی به يک سرويس دهنده وب است. IIS  ، بدين منظور account هائی با نام IUSR_Computername  و IWAM_Computername  را  بصورت پيش فرض، ايجاد می نمايد. account فوق ، دارای مجوزهای زير خواهد بود :

    Log on locally , access this computer from network  and  log as a  batch job

    کاربران در زمان دستيابی به منابع سرويس دهنده بر روی وب،بصورت اتوماتيک توسط account فوق ، به شبکه وارد خواهند شد. در ادامه کاربران با توجه به مجوزهای تعريف شده در رابطه با account فوق ، قادر به دستيابی منابع موجود خواهند بود. نام account در نظر گرفته شده را می توان با استفاده از گزينه Edit تغيير داد . پيشنهاد می گردد ، مجوزهای Log on as a batch job و access this computer from network ، در رابطه با account فوق حذف گردد ( در صورتيکه ضرورتی به استفاده از آنان وجود ندارد ) .
    نکته : زمانيکه سرويس
    IIS ، متوقف و مجددا" راه اندازی و يا سيستم راه اندازی  مجدد (Reboot ) می گردد ، مجوزهای Log on as a batch job و access this computer from the network ، برای accout های IUSR_Computername و IWAM_Computername ، مجددا" در نظر گرفته خواهد شد (Restore ) . در صورتيکه تاکيد بر حذف  مجوزهای فوق وجود داشته باشد ،  می توان يک Local user account جديد را ايجاد و آن را بعنوان account پيش فرض Anonymouse  برای سرويس IIS در نظر گرفت .( بخش Anonymouse access and authentication control مربوط به Directory Security Tab  سرويس www و يا Account Tab مربوط به سرويس FTP ) . پس از انجام عمليات فوق ، می توان IUSR_Computername ،  را حذف کرد.

  • Basic Authentication ، تقريبا" تمامی مرورگرهای وب موجود ، از روش فوق حمايت می نمايند . در اين روش ، نام و رمز عبور کاربر بصورت متن (Clear text ) ، ارسال می گردد . بديهی است در چنين مواردی امکان تشخيص و کشف اطلاعات ارسالی برای افراديکه ترافيک موجود در شبکه را مانيتور می نمايند ، وجود خواهد داشت . در صورتيکه تاکيد بر استفاده از روش فوق وجود داشته باشد ، پيشنهاد می گردد که بهمراه آن از SSL استفاده گردد . ترکيب SSL با روش Basic Authentication ، امکان رهگيری و کشف اطلاعات ارسالی را کاهش خواهد داد . بدين منظور لازم است مراحل زير دنبال گردد :
    مرحله اول : استفاده از يک
    Server Certificate
    مرحله دوم : استفاده از يک کانال ايمن در زمان دستيابی به منابع
    مرحله سوم : فعال نمودن
    Basic authentication و غيرفعال نمودن Anonymouse و Integrated Windows authentication برای سايت مورد نظر.

  • Digest Authentication ، روش فوق امکاناتی مشابه Basic Authentication را ارائه ولی از روش متفاوتی بمنظور ارسال اطلاعات حساس و معتبر ، استفاده می نمايد . سرويس دهنده ، اطلاعاتی را  شامل نام و رمز عبور کاربر بهمراه  اطلاعات اضافه ديگر و  يک  Hash ( محاسبه می گردد ) را برای سرويس گيرنده  ارسال می دارد . در ادامه  Hash ، بهمراه ساير اطلاعات اضافه برای سرويس دهنده ارسال می گردد . زمانيکه سرويس دهنده اطلاعات را دريافت  می نمايد ، آنان را با نام و رمز عبور ترکيب و يک Hash را بدست می آورد . در صورتيکه  hash های مربوطه با يکديگر  مطابقت نمايند ، کاربر تائيد می گردد. در صورتيکه روش فوق فعال و ساير روش ها غير فعال گردند ، يک pop up box ، نمايش و کاربر می بايست نام و رمز عبور خود را  جهت ورود به سايت مشخص نمايد . اطلاعات فوق ، بصورت رمزشده و وارونه ذخيره خواهند شد . بمنظور فعال نمودن ويژگی فوق ، مديران شبکه می بايست يک password policy را در اين رابطه تعريف تا امکان استفاده از  روش فوق ، فراهم گردد . در صورت عدم تعريف  Password policy ، امکان استفاده از روش فوق، وجود نخواهد داشت . بمنظور فعال نمودن Password Policy  می بايست  :
    در ويندوز 2000 ،
    Computer Configuration|Windows Settings | Security Settings | Account Policies | Password policy   را انتخاب  و گزينه Store Passwords using reversible encryption for all users in the domain  ، فعال گردد. ( گزينه فوق بصورت پيش فرض غير فعال است ) . پس از فعال شدن سياست فوق  و زمانيکه کاربر رمز عبور و يا نام خود را تغيير  و يا يک Account جديد ايجاد گردد ، رمز عبور بصورت رمز شده و وارونه ذخيره می گردد .

  • Integrated Windows Authentication  ، روش فوق  از رمزنگاری مبتنی بر Hashing بمنظور تائيد رمز عبور استفاده می نمايد . نام و رمز عبور واقعی هرگز در شبکه ارسال نخواهد شد ، بنابراين امکان کشف و تشخيص آن توسط يک منبع ناامن و تائيد نشده ، وجود نخواهد داشت . تائيد کاربران می تواند با استفاده از پروتکل Kerberos V5 و پروتکل Challenge/response صورت پذيرد . روش فوق،  گزينه ای مناسب برای  استفاده در اکسترانت ها  نخواهد بود ، (امکان فعاليت آن از طريق يک سرويس دهنده  Proxy و يا ساير برنامه های فايروال وجود نخواهد داشت) . از روش فوق بمنظور برپاسازی اينترانت های ايمن ، استفاده می گردد.

پيکربندی IIS می تواند بگونه ای صورت پذيرد  که امکان استفاده از ترکيب روش های تائيد اعتبار و Anonymouse  در آن پيش بينی گردد . در چنين مواردی ، می توان اين امکان را برای يک سايت فراهم آورد که دارای بخش های متفاوت ايمن و غيرحساس باشد . زمانيکه از يک مدل Authentication بهمراه Anonymouse استفاده می گردد ، کاربران همواره و در حالت اوليه با استفاده از IUSR_Computername  به سايت Log on خواهند نمود . زمانيکه درخواستی Fail گردد ( با توجه به عدم وجود مجوزهای لازم بمنظور دستيابی به يک منبع ) ، پاسخی برای سرويس گيرنده ارسال  که نشاندهنده عدم وجود مجوز لازم برای دستيابی به منبع مورد نظر است . همراه با اطلاعات فوق ، ليستی از مدل های متفاوت تائيد اعتبار که توسط سرويس دهنده حمايت می گردد، نيز ارسال خواهد شد . مرورگر سرويس گيرنده در اين راستا به کاربر پيامی را نمايش و از وی درخواست نام و رمز عبور را خواهد کرد .  در ادامه اطلاعات مورد نظر ( نام و رمز عبور کاربر ) برای سرويس دهنده ارسال خواهد شد ، در صورتيکه کاربر دارای مجوز لازم باشد ، امکان استفاده از منبع مورد نظر برای وی فراهم خواهد شد .

مديريت فهرست (Directory )
علاوه بر مجوزهای مربوط به فايل و فهرست ها که در سطح سيستم عامل برقرار می گردد ،
IIS ، امکانی با نام Application level Permission را ارائه نموده است . در اين راستا ، امکان انتخاب گزينه هائی نظير : Read , Write , Directory Browsing ,Scripts only و Scripts and executables  وجود داشته و می توان از آنان بهمراه  فهرست های شامل محتويات مربوط به سرويس های www و FTP استفاده کرد .

  •  Read . مجوز فوق ،امکان مشاهده و ارسال محتويات برای مرورگر سرويس گيرنده  را فراهم می نمايد .

  •  Write . مجوز فوق،  به کاربرانی که مرورگرآنان دارای ويژگی PUT ( مربوط به پروتکل استاندارد HTTP 1.1 ) است ، امکان Upload نمودن فايل هائی برای سرويس دهنده و يا تغيير محتويات يک فايل write-enabled را خواهد داد . گزينه فوق ،  در اختيار کاربران قرار داده نمی شود  و صرفا" مديريت مربوطه به نوع خاص و محدودی از مجوز فوق ،  نياز خواهد داشت .

  • Directory Browsing ، مجوز فوق ، به يک سرويس گيرنده امکان مشاهده تمامی فايل های موجود در يک فهرست را خواهد داد . از مجوز فوق صرفا" در رابطه با سرويس دهندگان عمومی FTP  استفاده و در ساير موارد ، استفاده ازمجوز فوق ، توصيه نمی گردد  .

  • Scripts . مجوز فوق ، امکان اجراء را در سطح اسکريپت ها محدود خواهد کرد . در موارديکه از برنامه های CGI و يا ASP استفاده می گردد ، استفاده از مجوز فوق ، لازم خواهد بود. انشعاب فايل های مربوط به اسکريپت ها می بايست قبلا" به برنامه های Scripting مربوطه ، map شده باشد .

  • Scripts and Executables . مجوز فوق ، امکان اجرای برنامه های EXE و يا DLL را فراهم خواهد کرد( علاوه بر امکان اجرای فايل های ASP و CGI )  . با توجه به حساس بودن مجوز فوق ، استفاده از آن  بجزء در موارد خاص و کاملا" کنترل شده ، توصيه نمی گردد .

مجوزهای فوق را می توان همزمان با نمايش جعبه محاوره ای مربوط به خصلت های www و FTP ، تنظيم نمود .

اعمال محدوديت در رابطه با سرويس دهندگان و فهرست های مجازی
سرويس دهندگان مجازی ،اين امکان را فراهم می آورند که کامپيوتری  که بر روی آن
IIS اجراء شده است، قادر به حمايت از چندين Domain Names ( وب سايت ) باشد.در زمان پيکربندی  يک سرويس دهنده مجازی  برای ايجادسرويس دهنده Primary  و هر يک از سرويس دهندگان مجازی ، به اطلاعاتی نظير:
(
Host Header Names(NHN و يا آدرس های IP ، نياز خواهد بود. بدين ترتيب ، يک سرويس دهنده که بر روی آن IIS نصب و شامل صرفا" يک کارت شبکه است ، قادر به مديريت سايت های متعدد خواهد بود.
IIS ، امکان تعريف يک نام مستعار برای فهرست های حاوی اطلاعات مورد نياز برای انتشار بر روی سايت را خواهد داد . نام فوق ، بعنوان يک دايرکتوری مجازی شناخته شده و در آدرس های URL  می توان از آنان استفاده کرد. دايرکتوری های مجازی از منظر ملاقات کننده سايت ، فهرست هائی هستند که  از دايرکتوری اصلی wwwroot /  ، انشعاب شده اند . در رابطه با دايرکتوری های مجازی نيز می توان سياست های امنيتی خاصی را اعمال نمود. در اين راستا می توان از مجوزهای Read,Write,Directory Browsing,Script only و Scripts and executables  ، استفاده کرد. مجوز Read ، اين امکان را به يک سرويس گيرنده خواهد داد تا فايل های ذخيره شده در يک دايرکتوری مجازی و يا زيرفهرست مربوطه را Download نمايد . صرفا" دايرکتوری هائی که شامل اطلاعات مورد نياز برای نشر و يا Download می باشند ، می بايست دارای مجوز Read باشند . بمنظور ممانعت از Download نمودن فايل ها ی اجرائی و يا اسکريپت ها ، توصيه می گردد که آنان در دايرکتوری های مجزاء بدون در نظرگرفتن  مجوز Read ، مستقر گردند، اين نوع  دايرکتوری ها ی مجازی می بايست دارای مجوز Scripts only و يا Scripts and executables بوده تا سرويس گيرندگان وب قادر به اجرای آنان گردند .

خلاصه
در زمان پيکربندی سرويس دهنده وب ، موارد زير پيشنهاد می گردد :

  • در رابطه با نوع دستيابی به سايت ، تصميم مناسب اتخاذ و متناسب با آن ، محدوديت های لازم بر اساس آدرس های IP و يا Internet Domains ، اعمال گردد .

  • مشخص نمائيد که آيا ضرورتی به استفاده از  SSL و Certificates در محيط مورد نظر، وجود دارد .

  • يک روش موجود را برای " تائيد اعتبار " ، کاربران انتخاب نمائيد . روش Anonymouse متداولترين گزينه در اين زمينه است . در صورتی از Basic authentication استفاده گردد که سايت مورد نظر تکنولوژی SSL را حمايت می نمايد .

  • دايرکتوری هائی را با مجوز Read ( از مجموعه مجوزهای  NTFS ) ، برای گروه کاربران عمومی ( Webusers ) ايجاد نمائيد. اين دايرکتوری ها ، همچنين می بايست دارای مجوز Read only مربوط به IIS در زمان تنظيم سايت های FTP و www باشند . دايرکتوری ها ی فوق ،  شامل اطلاعات لازم برای سرويس گيرندگان بمنظور مشاهده و يا  Download  ، خواهند بود.

  • يک دايرکتوری با مجوز Read&Execute ( از مجموعه مجوزهای  NTFS ) صرفا" در رابطه با گروه کاربران عمومی  (Webusers ) ايجاد گردد . اين دايرکتوری همچنين می بايست دارای مجوز Script only ( مربوط به مجوزهای IIS ) در زمان پيکربندی سايت www گردد . دايرکتوری فوق ، شامل فايل های اجرائی نظير اسکريپت ها ، می باشد .

در بخش چهارم اين مقاله به بررسی نحوه پيکربندی سرويس های www و FTP خواهيم پرداخت .

srco.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 27 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط هادی احمدی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 59
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 59
بازدید ماه : 644
بازدید کل : 162587
تعداد مطالب : 736
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 <-PostTitle-> <-PostContent-> 1 <-PostLink->